Analiza concurenței în Google Ads - cum se face și de ce ai nevoie de ea

timp de citire: 3 minute
nivel de cunoștințe:  mediu
instrumente utilizate: Statistici privind licitațiile, Previzualizarea și Diagnosticarea Anunțurilor

Orice afacere are concurență. Iar fiecare antreprenor, care tinde să ajungă în top, trebuie să-și cunoască concurenții și calitatea afacerilor lor. Vezi în acest articol cum trebuie să faci corect analiza concurenților ce se promovează în Google Ads. După ce vei îndeplini toate etapele descrise mai jos, vei avea detalii verificate chiar de tine: cum se promovează, unde plasează publicitatea, ce inovații utilizează, etc. Iar cu aceste informații vei putea cu ușurință să-ți formulezi propriul plan de lucru, și nu doar pentru publicitatea Google Ads.

Trebuie să menționăm că, de la primele etape de analiză a concurenților vei avea nevoie de un cont Google Ads activ de cel puțin 2 luni. Dacă îndeplinești această condiție, vezi mai jos care sunt principalele etape în analiza concurenților:

#1. Crează lista de concurenți

Cel mai simplu mod să identifici concurenții direcți din Google Ads este să consulți categoria Statistici privind licitațiile la nivel de campanie.

Pentru a completa lista, fă și o căutare pe Google și analizează toate rezultatele, atât cele organice, cât și cele plătite. Mai simplu ar fi să cauți în motoarele de căutare după cuvintele cheie pe care le utilizezi și tu în promovare. Îți recomandăm să faci această căutare folosind instrumentul Previzualizarea și Diagnosticarea Anunțurilor. Astfel vei evita să acumulezi statistici irelevante pentru cuvintele cheie analizate.

Sistematizează toate rezultatelor într-un tabel. Nu acorda mult timp acestui exercițiu și limitează-te la aproximativ 10 concurenți - cei mai activi, printre care plasează și afacerea ta, pentru a vedea nivelul la care te afli în acest moment.

#2.  Decide ce metodă de analiză alegi

În mediul online există mai multe instrumente utile, care îți permit să analizezi concurenții la nivel de fluxul și sursele de trafic, precum și raportul dintre traficul organic și cel plătit, durata unei sesiuni în mediu, numărul de pagini accesate într-o sesiune și rata de respingere a site-ului. Partea mai puțin plăcută este că pentru aceste date trebuie să plătești. Dacă ești predispus să aloci ceva resurse pentru spionajul clienților îți sugerăm să utilizezi la maxim aceste aplicații:

Dar nu te întrista! Continuă să citești dacă alegi calea spionajului gratuit.

#3. Află pe ce cuvinte cheie se promovează concurenții tăi

Pentru acest exercițiu e nevoie să utilizezi instrumentul Statistici privind licitațiile la nivel de cuvinte cheie. Vezi mai jos unde poate fi accesat:

Este îndeajuns să repeți exercițiul pentru câteva cuvinte cheie din fiecare campanie, ca să observi care sunt principalii tăi concurenți din Google Ads. Introdu cuvintele analizate într-o lista în excel sau word și mergi mai departe.

Atenție, începe analiza concurenților propriu-zisă!

#4. Analizează afișările în funcție de cuvintele cheie

Este important să înțelegi cum concurenții tăi utilizează cuvintele-cheie și cât e de mare concurența pentru aceste cuvinte, pe care vrei să le utilizezi și tu în campaniile tale publicitare. Revino la instrumentul Previzualizarea și Diagnosticarea Anunțurilor și în timp ce obții rezultate pe fiecare cuvânt cheie, notează în tabelul tău următoarele detalii:

  • datorită căror cuvinte cheie concurenții tăi apar în lista afișărilor?
  • care sunt pozițiile de afișare pentru fiecare dintre căutări?
  • cine sunt concurenții care au rezultate organice în prima pagină de rezultate pe Google?
     

Acest exercițiu te va ajuta să identifici cuvinte cheie noi pe care nu le-ai utilizat.

#5. Analizează anunțurile

După analiza cuvintelor cheie trebuie să analizezi anunțurile Google Ads a fiecărui concurent în parte. Fii atent la următoarele aspecte:

  • prezența extensiilor - servicii, contacte, avantaje, etc;
  • mesajele de marketing pe care le utilizează;
  • mesajele de tip call to action;
  • prezența în anunțuri a promoțiilor, prețurilor și cum le scot ei în evidență;
  • sunt utilizate sau nu în anunțuri cele 3 titluri și cele două rânduri de descriere.
     

Recomandare! Nu te grăbi și accesează fiecare anunț cu plată a concurentului. Observă care sunt paginile de destinație setate. Coincid acestea cu produsul/serviciul promovat?

#6.  Analizează site-urile concurenților

Ai făcut multă muncă până aici. Dar abia ești mijloc de analiză. Îți sugerăm să vezi în lista ta care dintre concurenți au afișări organice pe prima pagină în Google și să mergi la ei pe site.  Navighează puțin și observă “personalitatea” site-ului. Fii atent la:

  • structura și ierarhia site-ului;
  • cum sunt grupate produsele/serviciile;
  • aspectul grafic și dinamic, etc.


Notează ce îți pare interesant și ai putea folosi pentru propriul site!

În timpul acestui exercițiu îți pot apărea noi idei de implementat sau dimpotrivă vei renunța la anumite chestii de pe site-ul tău. Neapărat atrage atenția la conținutul site-ului tău și încearcă să fii mai bun din acest punct de vedere.

#7. Analiza rețelelor sociale

Această etapă reprezintă analiza paginilor//conturilor din rețelele de socializare pe care sunt prezenți concurenții tăi. Pentru început, analizează principalii indicatori: like-urile, distribuirile și comentariile și încearcă să înțelegi cât de implicați sunt utilizatorii într-o anumită rețea de socializare și dacă merită să îți promovezi produsul sau serviciul prin intermediul ei.

Tot în timpul acestui exercițiu, îți pot apărea noi idei de content și nu doar pentru promovarea în rețelele de socializare, ci și pentru publicitatea Display sau pentru anunțurile adaptabile.

NU îți recomandăm să plagiezi sau să furi idei. Privește-ți concurenții drept surse de inspirație și analiză de piață! 

Înainte de final

Chiar dacă ești în criză de timp, te asigurăm că va dura mai puțin decât pare la prima vedere. Dedică câteva ore pentru această analiză și vei avea la final informații suficiente și utile pentru un strategie eficientă de promovare. De asemenea, aceasta te va ajuta să înțelegi mai bine cum să îți poziționezi produsul sau serviciul pe piață și cum să ajungi în top față de concurenții tăi.

Să ai spor la vânzări cu succes și idei grandioase!

Vă sugerăm să lecturați și:

Top 10 greșeli în publicitatea Google Ads

Prima și cea mai frecventă greșeală e atunci când se creează o singură campanie publicitară și un singur grup de anunțuri. Este recomandat...

Citește mai mult 04.06.2019 433

Glosar de termeni Google Ads

Știm cât de important este pentru fiecare antreprenor sau manager raportul de activitate și vânzări, și cât de utile pot fi datele din el pentru strategia de marketing. Motiv pentru care dedicăm această postare pe blog termenilor cheie Google Ads și definițiile acestora.

Citește mai mult 12.03.2019 390

Primii pași în Remarketing-ul din Google Ads

Multe și nebănuite sunt cauzele de ce o bună parte din vizitatorii unui site îl părăsesc în scurt timp și nu se mai întorc. Dacă ți se întâmplă și ție la fel, înainte să invoci mii de cauze și să cauți soluții acolo unde ele nu există, încearcă remarkenting-ul din Google Ads.

Citește mai mult 07.05.2019 363